Botany in high school: analysis of environmental perception and botanical blindness in students of a public school in the Amazon of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14808/sci.plena.2023.034405

Keywords:

botany teaching, botanical neglect, basic education

Abstract

Botany is one of the areas of science that shows great difficulty in assimilating concepts, which justifies the importance of paying greater attention to this discipline. In view of this, this work sought to investigate the environmental perception and occurrence of botanical blindness among students in order to identify the main obstacles in the study of botany in high school. 35 students from the 2nd year of high school at a public school located in the municipality of Moju, Pará participated in the research. The research is based on a qualitative, exploratory approach with technical procedures characteristic of action research. Participant observation, application of mental maps and questionnaire for data collection were used. A descriptive analysis of the data was carried out and the results show that the students have difficulties in learning about botany, since 46% of the students stated that they had already studied about the plant groups (Bryophytes, Pteridophytes, Gymnosperms and Angiosperms) but did not remember the difference existing between them. About the environmental perception, it was noticed that the majority used elements of their daily life to symbolize the environment, such as the houses, trees and animals that make up the environment of their residence. When investigating the occurrence of botanical blindness, it was identified that in 96% of the answers, the students did not perceive the presence of plants in their daily lives. Such results elucidate the urgency of discussing different forms of approaches for teaching and learning botany in public basic education.

Author Biographies

Mayanna Igreja dos Santos, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Ciências Naturais com habilitação em Biologia pela Universidade do Estado do Pará (2016). É Especialista em Teorias e Metodologias de Ensino para a Educação Básica, também pela UEPA (2021). É Técnica Agrícola com habilitação em Agropecuária pelo Instituto Federal do Pará (2010). Trabalhou como Monitora de Biologia na Universidade do Estado do Pará e atuou como Professora de Ciências na Prefeitura Municipal de Moju-PA. Atualmente é Agente de Pesquisa e Mapeamento do IBGE e é Mestranda do Programa de Pós- Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia, na Universidade do Estado do Pará. Sua linha de pesquisa é Estratégias Educativas para o Ensino de Ciências Naturais na Amazônia. Tem experiência na área de Biologia, com ênfase em Botânica, Etnobotânica, Educação Ambiental, Ensino de Ciências. Desenvolve pesquisas relacionadas ao Ensino de Botânica, "Cegueira botânica", metodologias ativas e sequências didáticas.Atua como membro dos grupos de estudo e pesquisa GEPEECA/UEPA e GEDIr/UFABC.

Alcindo da Silva Martins Junior, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Federal do Pará (2004), mestrado em Botânica pela Universidade Federal Rural da Amazônia (2007) e Doutorado em Botânica pela Escola Nacional de Botânica Tropical (ENBT)/Instituto de Pesquisas Jardim Botânica do Rio de Janeiro (2019). Atualmente é professor Assistente IV da Universidade do Estado do Pará, campus XIX - Salvaterra. Na UEPA leciona nos cursos de licenciatura em Ciência Naturais e Ciências Biológicas. Tem experiência na área de Botânica e Micologia, com ênfase em Sistemática e Taxonomia de Plantas e Fungos, atuando nas seguintes áreas: Botânica geral, Ferrugem de plantas, Macrofungos, Biologia Molecular e Geral e Ensino de Ciências e Biologia. É professor permanente do mestrado profissional em "Educação e Ensino de Ciências na Amazônia" aprovado pela CAPES e institucionalizado na Universidade do Estado do Pará.

Published

2023-04-15

How to Cite

Santos, M. I. dos ., & Martins Junior, A. da S. (2023). Botany in high school: analysis of environmental perception and botanical blindness in students of a public school in the Amazon of Pará. Scientia Plena, 19(3). https://doi.org/10.14808/sci.plena.2023.034405

Issue

Section

II Encontro de Pesquisa em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia

Most read articles by the same author(s)