Potential of trails as a practice of Environmental Education in a Conservation Unit within a university campus in the municipality of Fortaleza-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14808/sci.plena.2020.099901

Keywords:

green areas, environmental awareness, preservation

Abstract

The National System of Nature Conservation Units was established to minimize negative environmental and/or anthropogenic impacts and to protect ecosystems and biodiversity, one of these ways being the promotion of trails. The objective was to identify knowledge about the concept of Conservation Units and the potential of trails as a practice of Environmental Education in a public university in the city of Fortaleza, Ceará. Questionnaires were applied with 50 undergraduates and graduates of the Degree in Biological Sciences of the State University of Ceará, Itaperi campus, between April and June/2019. It predominated female participants (58%) and with age between 19-21 years old (42%); 88% knew the meaning of Conservation Unit, associating mainly the Area of Environmental Protection (72.72%); 62% already participated of trails; only 28% knew the green area of the university; 96% liked the courses carried through, affirming that trails attract public for visitation and the interaction with the environment (90%) is the main attraction; the importance/contribution of trails in a Conservation Unit was more remarkable for Environmental Education (96%); for all the trails carried out they have potential as a practice of Environmental Education and cited awareness (98%) and environmental impacts (98%) as themes to be addressed in Environmental Education actions on the trails. The realization of trails provides different audiences with knowledge and experiences with nature, as Environmental Education helps in environmental preservation/conservation and sustainable tourism. Thus, the campus has ecological potential for different activities such as Environmental Education and ecotourism.

Author Biographies

Marcos Adelino Almeida Filho, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestrando em Ecologia e Conservação pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Especialista em Planejamento e Gestão Ambiental e Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Voluntário da ONG Instituto Verdeluz. Membro do Grupo de Discussão em Herpetologia (GDH/UECE). Teve experiências com Entomologia, Microbiologia, representação discente, monitoria e em Empresa Júnior atuando na área ambiental, educação e promoção de eventos de capacitação

Josiany Costa de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Especialista em Planejamento e Gestão Ambiental e Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará.

Giovanna Soares Romeiro Rodrigues, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Sistemática, Uso e Conservação da Biodiversidade (UFC) pela Universidade Federal do Ceará, Mestre em Ciências Biológicas/Zoologia pela Universidade Federal da Paraíba e Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará.

Roselita Maria de Souza Mendes, Universidade Estadual do Ceará

Graduação, Mestrado (Fitotecnia) e Doutorado (Fitotecnia) em Agronomia pela Universidade Federal do Ceará. Professora Associado da Universidade Estadual do Ceará.

Lydia Dayanne Maia Pantoja, Universidade Estadual do Ceará

Doutorado em Engenharia Civil (Saneamento Ambiental) e Mestrado em Microbiologia Médica pela Universidade Federal do Ceará, e Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (Bacharel e Licenciatura). Professora Assistente Nível D da Universidade Estadual do Ceará.

Published

2020-10-22

How to Cite

Almeida Filho, M. A., Souza, J. C. de, Rodrigues, G. S. R., Mendes, R. M. de S., & Pantoja, L. D. M. (2020). Potential of trails as a practice of Environmental Education in a Conservation Unit within a university campus in the municipality of Fortaleza-CE. Scientia Plena, 16(9). https://doi.org/10.14808/sci.plena.2020.099901